En directe: De 22:00 a 07:00
Fórmula Musical
A continuació:
De 09:00 a 11:30
El Cafè de la Ràdio
De 11:30 a 13:30
Al Matí
Aquest divendres arriben "Els Brugarol" al Teatre Principal a les 9 de la nit | Cedida Aquest divendres arriben "Els Brugarol" al Teatre Principal a les 9 de la nit | Cedida
09.10.2020 14:15 Pau Duran

Aquest divendres arriben "Els Brugarol" al Teatre Principal a les 9 de la nit

Aquest divendres arriben Els Brugarol al Teatre Principal a les 9 de la nit. Es tracta d'un text de l'actor sabadellenc Ramon Madaula, que es fa acompanyar dalt de l'escenari del seu nebot Jaume Madaula, i de l'Estel Solé, en aquesta comèdia dirigida per Mònica Bofill, que tracta amb humor els temes de la família i la tradició, i sobre els canvis pràctics, i teòrics, que comporta el relleu generacional al nucli familiar.

Ramon Madaula li ha agafat gust a això d'escriure teatre. És un autor novell que ha començat a escriure a 50 anys, però amb tres dècades d'experiència sobre l'escenari. Després de Coses nostres, Ignots, Perduts i Adossats, ara acaba d'estrenar el seu darrer text: Els Brugarol. Es tracta d'una família ben catalana i molt burgesa, on la filla activista i feminista, anuncia que ha decidit canviar-se l'ordre dels cognoms, i fer que el de la mare vagi abans que el del pare.

El mateix Ramon Madaula explica, al programa Al Matí, d'on va treure la idea, ja que "una de les meves filles, quan va fer vint anys, em va dir: pare, jo em vull posar primer el cognom de la mare, perquè penso que és just". Ell no hi va veure cap problema, "però dins meu va haver-hi una sèrie de contradiccions. Em va saber greu". Podeu escoltar l'entrevista sencera aquí:

Ara té 57 anys i les seves filles volten els 25. Està immers en ple conflicte generacional. Recorda els que tenia amb els seus pares quan ell tenia la seva edat. Però no pot evitar els actuals, ara des de la posició de pare. I d'això va Els Brugarol. És divertida, i per exprés desig de l'autor, mancada de missatge. Amb moltes ganes d'entretenir i sense moralina. Madaula defuig la transcendència del teatre. Troba que aquestes ganes de canviar el món acaben sent pretensioses, i al final, el públic acaba anant a patir a la sala. Ara bé, s'hi ha d'anar. El que no s'ha de fer és mirar teatre, diu, "en streaming".

Conscient que les obres que superen els 4 personatges costen d'estrenar, escull quins papers fer de carns i os i quins descriure en absència. En aquest cas, per exemple, no hi serà la mare. No havia treballat mai amb el seu nebot Jaume, i aquí coincideixen per primera vegada. La tria la va fer 'a dit', i no se n'amaga. No li agrada dirigir, i es planteja "deixar d'actuar a les obres que" escriu, per "no interferir" en la direcció d'actors. Sabadell surt a l'obra, de fet, s'hi ubica, i els Brugarol provenen del tèxtil. Diu que el Teatre Principal "té la mida perfecta per fer teatre de text".

 

madaules