En directe: De 16:00 a 23:00
Fórmula Musical
A continuació:
De 23:00 a 23:59
Generació BSO (R)
De 00:00 a 02:00
Vitamina Dance (R)

En memòria de Maria Garcia

Diverses associacions i plataformes de la ciutat homenatgen la miliciana sabadellenca

Placa en memòria de Maria Garcia Placa en memòria de Maria Garcia
28.06.2026 15:18

Corrent Roig, l’Organització Juvenil Socialista, Crida per Sabadell, CGT, Sabadell per la República, la Plataforma Antifeixista de Sabadell, Entesa per Sabadell, L’Obrera i el Grup de Muntanya Piolet de Sabadell han organitzat aquest dissabte un acte de record a la miliciana sabadellenca Maria Garcia Sanchís i a les milícies antifeixistes. L’homenatge s’ha emmarcat en el 90è aniversari de la mobilització popular que va fer front al cop d’estat feixista de 1936.

El tribut  ha començat amb una ofrena floral davant la placa dedicada a Maria Garcia, situada a l'exterior del que havia estat el seu domicili a la ciutat. Posteriorment, les diferents associacions i entitats organitzadores han dedicat un temps a reivindicar el llegat de les milicianes que van combatre el feixisme.

 

Homenatge a la miliciana sabadellenca Maria Garcia

 

El primer a intervenir ha estat Lluís Perarnau, en representació de la Plataforma Antifeixista de Sabadell, que ha recordat que durant les primeres setmanes de la Guerra Civil uns 1.500 milicians i milicianes van sortir de Sabadell per defensar la República davant l'exèrcit sublevat. Perarnau ha advertit que l'actual context polític obliga, segons ha dit, a "plantar cara" a una nova onada reaccionària. També ha defensat la necessitat de coordinar l'antifeixisme davant dels discursos racistes, tant els més explícits com els que, segons ha afirmat, es presenten de manera més subtil sota una aparença de pragmatisme.

 

''Els discursos racistes més radicals són fàcils de rebatre, però n’hi ha uns altres més embolicats, amb plantejaments més pragmàtics i amb una sèrie de tòpics que també són perillosos''

Lluís Perarnau, Plataforma Antifeixista de Sabadell

 

En el segon parlament, Tània, de Corrent Roig, ha explicat que l'elecció del lloc de l'acte no era casual, ja que Maria Garcia, afiladora de professió i militant anarquista, es va allistar a les milícies femenines antifeixistes als 55 anys per combatre el cop d'estat franquista a Mallorca. L'activista ha assegurat que "Franco ha mort, però el franquisme no", i ha argumentat que encara avui persisteixen elements del règim en institucions i en la manca de reparació de moltes víctimes de la dictadura. 

 

''El millor homenatge per a la Maria Garcia és construir, de les runes, un món nou; convertir els barris en bastions contra el feixisme i que l’antifeixisme torni a ser una cosa de tothom, del conjunt dels barris''

Tània, Corrent Roig

 

El moment més emotiu de l'acte ha arribat amb la intervenció de Paqui, d'Entesa, represaliada durant el franquisme. Ha recordat que va ser detinguda l'any 1971 a la comissaria de Sabadell, on va ser brutalment torturada fins al punt de perdre el fill que esperava a causa de les pallisses rebudes. Posteriorment va ser traslladada a la comissaria de Via Laietana a Barcelona i, més tard, a la presó de dones de la Trinitat Vella, on va continuar patint repressió. Tot i això, ha destacat el suport mutu que va trobar entre les preses polítiques i ha fet una crida a mantenir aquesta solidaritat davant l'actual creixement dels moviments reaccionaris.

 

''Allà, amb les companyes, ho compartíem tot. Em vaig sentir molt feliç de conèixer gent amb qui compartíem una lluita i que eren preses polítiques''

Paqui, Entesa per Sabadell

 

Per la seva banda, Guillem Fuster, de Crida per Sabadell, ha afirmat que recordar Maria Garcia també implica entendre el context que va fer possible la resposta popular al juliol de 1936. Ha subratllat que la força del moviment obrer, els sindicats i el teixit associatiu van ser determinants per frenar el feixisme i ha defensat que avui continua sent imprescindible construir unitat de classe i antifeixista per afrontar els reptes presents, advertint que el feixisme també pot expressar-se des de les institucions.

 

''No podríem entendre els milicians tants anys després sense la seva organització. I ara cal unitat més que mai per fer front a l’esquadrisme institucional i en tots els fronts''

Guillem Fuster, La Crida per Sabadell

 

Des de l'Organització Juvenil Socialista (OJS), Nico Fernández ha reivindicat la memòria històrica com una eina de lluita. "La guerra dels nostres avis és la guerra de la nostra classe", ha afirmat, tot establint un paral·lelisme entre la història de Maria Garcia i les lluites actuals pels drets socials. També ha denunciat els discursos d'odi contra la immigració i ha defensat recuperar la unitat de classe per combatre'ls.

 

''Nosaltres també som immigrants; si mirem la nostra història, els discursos d'odi no tenen cap tipus de sentit ni s’entenen. Venim d’una classe treballadora que ha lluitat unida pels seus drets''

Nico Fernández, Organització Juvenil Socialista

 

Edgar, del Piolet de Sabadell, ha remarcat que l'homenatge no només era per a Maria Garcia, sinó també per a tota una generació de milicianes anònimes que van lluitar contra el feixisme. Ha recordat la vinculació de Garcia amb l'excursionisme anarquista, un moviment que promovia el respecte per la natura, el companyerisme i els valors de llibertat. En aquest sentit, ha conclòs que "la llibertat és una pràctica quotidiana" que s'aprenia als sindicats, a les escoles, a la muntanya i, quan era necessari, també a les milícies.

 

''La llibertat no és un regal, és una conquesta col·lectiva''

Edgar, Piolet de Sabadell