En directe: De 10:00 a 11:00
L’hora lúdica
A continuació:
De 11:00 a 12:00
La caverna galàctica (R)
De 12:00 a 13:00
Fils de ciutat
Benet Casablancas en una foto d'arxiu quan va rebre els premis Alícia | Roger Benet Benet Casablancas en una foto d'arxiu quan va rebre els premis Alícia | Roger Benet
04.12.2020 18:29

Benet Casablancas, musicòleg: "Som uns privilegiats de poder dialogar amb Goethe o Schumann"

Benet Casablancas és un dels compositors i musicòlegs més admirats del país. Després d'estrenar al Liceu l'òpera l'Enigma de Lea -amb la que va endur-se un premi Alícia de l'Acadèmia de la Música Catalana- presenta ara una obra en paper: Paisajes del Romanticismo Musical. Editat per Galàxia Gutenberg, es tracta d'un volum ambiciós en què Casablancas repassa els ideals romàntics de la solitud, la nostàlgia, l'èxtasi, l'anhel o la introspecció humana i la relació amb la naturalesa... en definitiva, les preguntes més humanes d'un dels períodes més prolífics de la música occidental, el romanticisme del segle XIX. Un treball que va iniciar fa més de 10 anys.

Amb Schumann, però també Mozart, Beethoven o Haydn com a punt de partida, el compositor pretén donar claus perquè l'escolta sigui activa, "unes claus de coneixement de sensibilitat que els faciliti, el que per a mi és important, gaudir encara més de la música" ha explicat. A Paisajes del Romanticismo Musical es planteja com les arrels de la tradició romàntica han influït en els compositors del segle XX i XXI, en la música popular per exemple de Miles Davis. "Penso que son diferents maneres de plantejar-se les mateixes preguntes, les fonamentals de la condició humana".

Però això no s'atura aquí, perquè com afirma el compositor es tracta d'un punt de partida que proposa unir i veure què comparteixen la història de l'art i la música. "Crec que son llenguatges que es complementen, totes busquen ampliar l'experiència humana, obrir-nos portes" ha recordat, "Son una forma de felicitat, som uns privilegiats de poder dialogar amb Goethe obrint un llibre o escoltar una cançó de Schumann".

El llibre, prologat pel filòsof barceloní Eugenio Trías i amb un epíleg de Herman Dannuser, musicòleg alemany, també compta amb multitud exemples musicals, perquè les observacions de l'autor es puguin escoltar. "La música té la capacitat, perquè és abstracta, que allà on acaben les paraules, segueix la música".

Escolta l'entrevista sencera amb Raquel Garcia a Al Matí: