La 'Novena de Beethoven' tanca una temporada atípica per l'OSV
L'Orquestra Simfònica del Vallès arriba a final de curs aquest vespre en una de les temporades més difícils de la seva història. La pandèmia de la COVID ha capgirat les produccions, o les ha aturades de cop i si no ha reduït en aforament, durada i possibilitats. Finalment, però, els simfònics arriben a l'estiu sense haver aturat l'activitat i quan el pitjor ja ha passat. Aquest vespre (20.30h) s'acomiadaran del públic local amb una de les simfonies més clàssiques i immortals, la 9a de Ludwig van Beethoven. Serà la producció més gran de l'any per a l'orquestra vallesana, amb 120 intèrprets a l'escenari, comptant amb el cor Lieder Càmera, la Coral Cantiga i els solistes Carles Pachón, baríton, Tànit Bono, mezzosoprano, Roger Padullés, tenor i la soprano Núria Vilà. Per Puig, es tracta d'un repte majúscul també a escala humana. Xavier Puig, director titular de l'Orquestra Simfònica dirigirà aquest vespre un recital amb totes les entrades exhaurides.
"És un repte logístic, posar totes aquestes persones a l'escena és insòlit aquesta temporada. Estic molt orgullós que l'orquestra hagi prioritzat aquest manteniment de l'activitat i no hagi escollit la via fàcil que han pres altres institucions que era cancel·lar-ho tot i l'any que ve ja en parlarem".
? ÀUDIO #AlMatí | @xavierpuigortiz, director @OSValles: "Tothom reconeix aquest quart moviment, l' himne a l'alegria, aquesta melodia que tant li va costar trobar a Beethoven"
— Ràdio Sabadell 94.6 (@RadioSabadell) May 27, 2021
▶️ https://t.co/sbkasGwR3o pic.twitter.com/25IbHdSIcA
Estrenada a Viena el 7 de maig de 1824, la novena simfonia del compositor alemanya és una de les més conegudes de la música occidental. De fet, les cròniques d'aquella primera nit diuen que el públic interrompia els músics amb aplaudiments constantment. El seu quart moviment, en què el compositor inclou la veu com a novetat, és la llavor d'una de les idees que Beethoven va madurar durant més temps al seu cap. Com musicar un dels poemes de Schiller.
"És una conjunció de les dues cultures que formem part com a europeus. D'una banda els Déus de l'Elisi, que defineix l'alegria com l'espurna divina. Per tant, hi ha el món grec i llatí. I una segona part dedicada a la tradició judeocristiana".
La música de Beethoven posarà punt final a temporada simfònica de Sabadell, però l'obertura del concert serà "Hercule Et Omphale" de Ferran Sor, un compositor català contemporani del geni de Bonn.
"Vam pensar que per complementar la novena vam fer-nos la pregunta de quina música es feia a Catalunya aquell temps. I vam trobar a Ferran Sor que va emigrar per haver-se aliat amb els ideals de la Revolució Francesa i que a certa edat va triomfar a Sant Petersburg, Londres o París".
Els qui puguin anar al recital d'aquesta nit tindran una nova ocasió per acostar-se a mirar més enllà de les estrelles, en una de les peces més revolucionàries de Beethoven. Una novena simfonia que és un cant a l'amor, la fraternitat i la llibertat.