En directe: De 13:00 a 14:00
Fils de ciutat (R)
A continuació:
De 14:00 a 15:00
Notícies en Xarxa
De 15:00 a 15:30
El món és digital (R)
L'exposició 'Gent de Concabella' consta de 36 retrats en blanc i negre fets per Miquel Traveria | Cedida L'exposició 'Gent de Concabella' consta de 36 retrats en blanc i negre fets per Miquel Traveria | Cedida
26.01.2022 12:40

'Gent de Concabella' o Sabadell va i ve a la Segarra

La fotografia de la Dolors que s'observa des de fora del Casal Pere Quart, a la Rambla, pertany a l'exposició 'Gent de Concabella', que es pot veure fins al 13 de febrer. Són 36 retrats en blanc i negre, del 62 que Miquel Traveria va fer en aquell poble de la Segarra.

Quan el compositor sabadellenc Jan Fité va visitar la ribera del Sió, va crear la cançó que titulà amb el nom d'aquest riu, recreant el seu cabal magre i sec, mentre discorre per la comarca de la Segarra. En el mateix indret, al municipi dels Plans del Sió, es troba el nucli de Concabella, on un altre sabadellenc, el fotògraf Miquel Traveria, ha anat a retratar els rostres eixuts de la gent del lloc. I és que, al principi, van ser esquerps, amb ell, com el seu riu.
Per què va Traveria a Concabella? Per culpa de més sabadellencs encara. I a la primera referència que hem fet a la música, cal afegir-ne ara a la literatura. Traveria va a la Segarra per culpa de la Llar del Crim Literari: Sabadell Negre. Ho ha explicat al programa Al Matí:

"En la seva primera edició ens van convidar a fer una exposició fotogràfica de novel·la negra. Era el 2018, l'any del centenari del naixement de Manuel de Pedrolo. I vam traslladar a fotografia dues novel·les negres seves, 'Joc brut' i 'L'inspector fa tard'. Anaven acompanyades d'un petit text i vam haver de demanar permís a la filla del Manuel de Pedrolo. Li va agradar molt la idea, però amb una condició. Ens va dir: la primera exposició que feu, l'heu de fer allà, al castell de Concabella, a l'Espai Pedrolo".

De la mateixa manera que el Sió quan baixa cap a Agramunt, entra en zona de regadiu i es torna més generós, tant que antigament molia la farina i tot, habitants com la Rosita van accedir a les peticions del fotògraf de la Unió Excursionista de Sabadell. De fet, la Rosita va ser la primera del poble a deixar-se fotografiar per la iniciativa 'Objectes Significants', que consisteix a fer retrats en llocs que són importants pel fotografiat, i amb objectes que també ho siguin. El Sió té els seus objectes significants: l'antic Molí de Butsènit, el pont de pedra. També és essencial per fer una bona fotoque hi hagi un moment de trobada prèvia, de confiança, com quan el canal d'Urgell es creua per sobre el Sió pel pont de ferro, i després cadascú continuarà fent camí.

Els veïns de Concabella han acabat demanant al retratista de la UES que, al cap d'uns anys, torni a anar-hi, per a fotografiar-los de nou. La proposta 'Objectes Significants' està oberta als sabadellencs que s'hi vulguin apuntar.