En directe: De 20:00 a 21:00
L'Espia de Mahler (R)
A continuació:
De 21:00 a 22:00
La Caverna Galàctica (R)
De 22:00 a 22:15
Notícies Migdia (R)

La contaminació de l’aire al Vallès supera els límits que la UE fixarà per al 2030

Ecologistes en Acció alerta que la zona Vallès-Baix Llobregat és una de les més afectades per les partícules en suspensió

Contaminació | ACN Contaminació | ACN
23.06.2026 15:30

La zona Vallès-Baix Llobregat es va situar durant el 2025 entre les àrees amb més concentració de partícules en suspensió de tot l’Estat, juntament amb Barcelona i la Plana de Vic. Així ho recull l’informe 'La qualitat de l’aire a l’Estat espanyol durant el 2025', elaborat per Ecologistes en Acció, que alerta que aquests nivells ja superen els nous límits legals aprovats per la Unió Europea per a l’any 2030.

L’estudi assenyala les partícules en suspensió com el contaminant amb un impacte més gran sobre la salut de la població, per davant del diòxid de nitrogen i l’ozó. El coordinador de l’informe, Miguel Ángel Ceballos, adverteix que la contaminació atmosfèrica continua sent una de les principals causes de mortalitat associades a factors ambientals.

 

"La contaminació de l'aire és la principal causa de mort a escala mundial i també a Espanya. Segons l'agència Europea de Medi ambient, durant l'any 2023 van morir de manera prematura a Espanya 24.000 persones per l'exposició a aquests contaminants".

Manuel Ceballos, coordinador de l'informe

 

Des d’Ecologistes en Acció també reclamen a les administracions mesures més contundents per reduir les emissions contaminants. En aquest sentit, l’entitat critica els projectes d’ampliació d’aeroports i ports previstos en diferents punts de l’Estat. Carmen Duce considera que aquestes actuacions tenen un impacte important tant en la qualitat de l’aire com en el canvi climàtic.

 

"És fonamental no seguir endavant amb els plans d'ampliació dels aeroports, que estan previstos i amb les ampliacions portuàries i limitar quan acabans, tot el moviment de presones mercaderies"

Carmen Duce, membre d'Ecologistes en Acció

 

L’escola La Salut, entre els centres més exposats

Les conclusions de l’informe tenen una incidència directa al territori. Un altre estudi d’Ecologistes en Acció situa diversos centres educatius del Vallès entre els més afectats per la contaminació atmosfèrica. Entre ells hi ha l’escola La Salut de Sabadell, situada a la Gran Via.

Segons l’anàlisi, l’entorn del centre registra nivells de diòxid de nitrogen superiors als recomanats per les autoritats sanitàries, una situació vinculada principalment a la intensitat del trànsit de vehicles. Arnau Vilà, tècnic de l’Adenc, reclama mesures per reduir la presència de cotxes als entorns escolars.

 

"Sabadell té el tràgic mèrit d'obtenir el pitjor resultat de tots, sobretot pel que fa a l'Institut la Salut amb 40,7 hg per metre cúbit de diòxid de nitrogen".

Arnau Vilà, tècnic de l'Adenc

 

Les entitats ecologistes aposten per avançar cap a un model de mobilitat més sostenible, amb menys trànsit motoritzat i més protagonisme dels desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic.