Aida, Amneris i Radamès tornen a brillar a la riba del Nil
La Fundació Òpera Catalunya ha estrenat l'última producció de la temporada, l''Aida' de Giuseppe Verdi amb un gran èxit entre els melòmans locals. Malgrat els inconvenients de la pandèmia de la Covid-19, l'entitat reconeix que ha costat un sobreesforç completar la temporada, però alhora mostra la seva voluntat innegociable de seguir endavant. La recompensa és omplir el teatre, en aquesta ocasió al 50%, demostrant que el drama d'Aida ubicat a l'Antic Egipte gaudeix encara de molta popularitat entre el públic de Sabadell.
Es tracta del tercer cop que els Amics de l'Òpera, ara Fundació Òpera Catalunya, programen 'Aida' dins del cicle Òpera Catalunya. En 38 anys d'història se n'han fet tres produccions i de fet, Amneris ha estat la mateixa en dues d'elles. La mezzosoprano Laura Vila ha brillat amb una veu plena de color i típicament mezzo en un paper que no li reserva grans àries, però sí duets vigorosos i una intensitat emocional d'alt voltatge. La filla del Faraó i enamorada del general triomfant que no la correspon. Aquest és Radamès, interpretat per Alejandro Roy que s'ha estrenat amb solvència amb el personatge, un dels papers més temuts pels tenors per una ària inicial en què Verdi col·loca la veu tres vegades al si bemoll. Una actuació que el públic també li ha reconegut amb una ovació després de la seva primera intervenció. Per Mirna Lacambra, directora artística de la Fundació Òpera Catalunya, no ha estat fàcil completar un muntatge amb un cor de més de seixanta persones.
"Hi havia moment que semblava que això no es podia fer, vam dir que amb la Covid-19 no podríem fer-ho, però hem insistit i insistit i finalment podem estrenar l'Aida amb molt bona qualitat artística".
Un repartiment que ha completat la sempre poderosa veu de la soprano Maite Alberola encarnant Aida o Carles Daza, baríton, encarregat de donar vida a Amonasro, el pare de l'esclava Aida i rei dels Etíops. Menció especial pel jove de 22 anys Alejandro Baliñas, un baix amb molt de futur que ha cantat el paper de Rei d'Egipte. Tot plegat en una estrena per partida doble, ja que el director Daniel Gil de Tejada s'estrenava també amb l''Aida', una partitura exigent que ha treballat al detall i de forma molt metòdica. Com explica ell mateix, un repte en majúscules:
"La música és molt complexa, per a l'orquestra també, té una orquestració complexa. Estem parlant d'un Verdi que té gairebé seixanta anys i que ha anat evolucionant fins a una sofisticació de l'orquestra, que es veu com clarament tracta la trama psicològica dels personatges"
Com passa amb moltes de les activitats de la nostra vida quotidiana, aquesta estrena d'Aida a La Faràndula també ho ha fet en versió reduïda, sense els 10 minuts dels ballets per complir amb el toc de queda. Uns inconvenients que el públic viu, però que també afecta la producció. Després de l'estrena amb totes les entrades esgotades a Sabadell la producció comença una gira de sis funcions per ciutats com Manresa, Sant Cugat o Granollers dins del Cicle Òpera Catalunya. Això serà abans que arribi la nova temporada, la 2021 – 2022 que promet ser menys violenta i deixar menys víctimes a la ficció després de completar 'La Flauta Màgica', 'Macbeth', 'Tosca' i ara l''Aida' de Verdi, ja que l'any que ve veurem 'Il Barbiere di Siviglia', 'Don Pasquale' i 'Rigoletto'.