En directe: De 11:00 a 13:00
Al Matí
A continuació:
De 13:00 a 14:00
Hotel Suís
De 14:00 a 14:15
Notícies Migdia
"Nipiu" proposa quatre jocs senzills, més una variant d'aquests | Cedida "Nipiu" proposa quatre jocs senzills, més una variant d'aquests | Cedida
20.01.2021 18:26

Nipiu: una aplicació per combatre les tecnoadiccions

L'aplicació anomenada Nipiu, creada per dos docents de l'ESDi, ha estat la guanyadora del concurs de Compra Pública Innovadora de Citilab, per combatre les tecnoadiccions. El projecte ha estat premiat amb un finançament de fins a 7.400 euros, per desenvolupar el primer prototip funcional de la proposta. Tot i que els seus creadors asseguren que els caldrà més finançament per fer créixer la idea.

El projecte és una aplicació que proposa quatre jocs senzills, més una variant d'aquests, a través dels quals, els usuaris han de superar proves en què disminueixen l'ús del mòbil, com ara estar 3 hores sense tocar-lo o passar un dia sencer sense mirar Instagram. El repte es pot ampliar a l'agenda de contactes, per jugar-hi en grup i veure qui guanya.

Carles Cabezón, Director del Màster en Disseny, i un dels creadors, explica al programa Al Matí que prèviament van fer treball de camp i que "en comptes d'asseure'ns i començar a pensar que podíem fer, vam començar a fer entrevistes amb gent de la Generació Z que, per sort, són els nostres estudiants i, per tant, ho teníem a mà". Gràcies a aquestes entrevistes, Cabezón destaca que "ens vam adonar que tenien aquest problema perquè el mal ús del mòbil no sempre és únicament el temps d'ús, sinó que, quan Citilab feia aquesta crida, englobava tots els mals usos que se'n podia fer". Pots escoltar aquí l'entrevista sencera:

Els usuaris de la Generació Z són conscients que fan servir massa el mòbil, i la resposta ha estat positiva. També han aportat idees per a nous jocs a afegir. L'altra creadora, Marianna de Nadal, Cap de Comunicació Visual i Smart Design a Esdi, desvela que, a mesura que els usuaris juguen a l'app, "van aconseguint una sèrie de nipius, que són monedes virtuals, que després es poden bescanviar per activitats no digitals com una nit d'alberg, un descompte pel cinema, etc.". L'objectiu d'aquestes recompenses és "poder revertir tot aquest temps lliure que els joves ens comentaven que passen amb el mòbil a vegades de forma automàtica i com a hàbit i invertir-lo d'una altra manera", així ho detalla la cocreadora.

D'aquesta manera volen fomentar el bon ús dels dispositius mòbils entre els joves, ja que l'addicció al mòbil pot suposar problemes d'insomni i depressió, entre d'altres. Els desenvolupadors de l'aplicació alerten, però, que l'addicció al mòbil arriba a totes les franges d'edat, i per això estan pensant a estendre-la a altres col·lectius. A més, recomanen que cadascú avaluï quanta estona usa el mòbil i es pregunti si la podria reduir.